Wim Kok: unique selling point

Als je in Nederland eenmaal een reputatie hebt, kom je daar niet snel van af. Dat is vooral te danken aan het papegaaien circuit: een oneerbiedige term voor journalisten, die elkaar graag nakraaien. In de Haagse politieke journalistiek lopen een paar opinion-leaders rond. Wat zij vinden, zie je successievelijk in de loop van de tijd in vrijwel alle kranten terug. Je merkt het vooral als je je documentatie ter voorbereiding van een interview doorneemt.

Hij is zo saai….

Wim_KokAlle cliche’s en gemeenplaatsen komen in alle achtergrondverhalen terug, zodat je soms het gevoel hebt alsmaar hetzelfde artikel te lezen. Ook Wim Kok (PVDA) heeft vlak voor de verkiezingen een etiket opgeplakt gekregen. Hij is zo saai, heeft iemand op een onbewaakt moment vastgesteld. Hij is zo saai, echo-en alle media na. Maar de reclamemakers ontdekken toch een lichtpuntje. Reclamegoeroe Hans Born: “Wim Kok is weliswaar een moeilijk verkoopbaar product (“want zo saai”), maar heeft toch ook een unique selling point. Namelijk zijn onkreukbaarheid”.

Hier staat de minister-president

Kok laat zijn verkiezingscongres dan ook weten, dat hij zich zal gaan inzetten voor “eerlijkheid, integriteit en betrouwbaarheid”. Kok profileert zich in de verkiezingsstrijd als een bedaagd man. Hij formuleert vriendelijk en helder met soms een enkele uithaal naar de tegenstander. Geen polarisatie. Hier tekenen zich de contouren van de toekomstig minister-president.

In Brandpunt Politiek Cafe blijkt Kok helemaal niet saai te zijn. De voorbereidingen zijn onberispelijk verlopen: niet meer dan een zakelijk telefoongesprek, waarin de mogelijke thema’s worden genoemd. Er wordt geen voorinzage gegeven in de uitslag van onze opiniepeilingen, hetgeen alle lijsttrekkers tot dat moment vreemd hebben gevonden, omdat de “andere omroepen daar nooit een punt van maken”. Wij houden de uitslag tot het moment van uitzending “geheim”, omdat we geen voorgekookte interviews willen.

In overhemd het volk toespreken

Kok is keurig op tijd en zoals vrijwel altijd een beetje in zichzelf gekeerd. De verdekt onder tafels en achter bloemen opgestelde ventilatoren-voor-huishoudelijk-gebruik slagen er niet in om de temperatuur op een aanvaardbaar nivo te houden. Kok blijkt de enige lijsttrekker die het aandurft om het volk in zijn overhemd toe te spreken.

Kok is een moeilijke interview-gast: 7 jaar oppositie heeft geen feiten van een denderende opmerkelijkheid opgeleverd. En de socialisten hebben geleerd van hun fouten: nu geen dreigende taal naar Lubbers (CDA), geen onbetaalbare beloftes. Kok weert zich in de 50 minuten durende uitzending professioneel: trapt niet in valkuilen en geeft weinig ruimte voor interrupties: “Ik zal het u uitleggen als u mij laat uitspreken”. Een paar dagen later wordt duidelijk hoe het komt dat de socialistische voorman zich zo kranig weert. Hij is de zondag voor de uitzending intensief getraind door zijn campagneteam. Alle gespreksonderwerpen zijn doorgenomen en voor elke valkuil is een vangnet bedacht. Een paar dagen later kom ik Van Mierlo tegen na afloop van het debat met de 5 lijsttrekkers bij de NOS. Ditmaal met glinsterogen. “Wat dacht je”, zegt hij “ik heb Kok gewaarschuwd hoe het er bij jullie in dat Politiek Cafe aan toegaat!. Kijkdichtheid: 1 miljoen. Waardering 7.1

verantwoording

Herinneringen aan de verkiezingen van 1989. Eerder gepubliceerd in “Lijsttrekkers op het scherp van de snede”, interviews, analyses en peilingen rond de verkiezingen van 1989, ISBN 90-71595-07-2

 

Ton Verlind

1 Reactie op “Wim Kok: unique selling point
  1. Thomas schreef:

    Hallo! Ik heb onlangs een blog aangemaakt en ik zou het leuk vinden als je even een kijkje nam. Het blog gaat over het studentenleven. hetlevenvaneenrechtenstudent.blogspot.nl/ Groeten Thomas.

Geef een reactie