Weg uit Netwerk: niet het eind van een traditie, maar een nieuw begin!

Brandpunt Ton VerlindReizend op een verre bestemming schrijft een KRO-collega me per e-mail: “Zojuist gelezen dat de KRO besloten heeft zich uit Netwerk terug te trekken. Behalve voor de redactie moet dat ook voor jou persoonlijk een moeilijke beslissing zijn”. Veel sterkte!, lees ik nog. De opmerking verwijst naar mijn eigen Brandpunt-verleden. 5 Jaar was ik daar verslaggever, 8 jaar eindredacteur en 13 jaar presentator. Het antwoord is volmondig “ja”. Met dit besluit breekt de KRO met een traditie van tientallen jaren en dat is niet niks, los nog van de grote onzekerheden die dit oplevert voor de toekomst van de redactieleden van het huidige Netwerk

KRO zette vaker onorthodoxe stappen

kro studioIn mijn antwoord aan haar roep ik in herinnering dat de KRO op informatief gebied ÛÛk een traditie heeft van onorthodoxe beslissingen. Ooit maakte de Brandpunt-redactie de “Middagedities”, een gevarieerd nieuwsmagazine dat beschouwd kan worden als het eerste journalistieke programma in de vooravond. Collega’s verklaarden de KRO voor gek, omdat we het nieuws “degradeerden” tot vooravond-analyses. Maar het bleek een trend te zijn, die niet meer was weg te denken. Informatie scoort nu op dat tijdstip voluit. Max en Chatherine bereiken in de vooravond regelmatig tegen de 1 miljoen kijkers en de commerciÎle televisie heeft datzelfde tijdstip bijkans gemonopoliseerd met een reeks aan informatieve programma’s oplopend van lichtinformatief tot serieus.

Economie als publiekstrekker

studio opnamenVervolgens was er het befaamde “Brandpunt in de markt”, een toegankelijk programma over de Nederlandse economie met een zwaar accent op innovatie. Het is een begrip dat sindsdien niet meer uit ons vocabulair is weg te denken. Sommige journalisten haalden hun neus op voor dit programma. Het trok miljoenen kijkers, het bestreed aantoonbaar het op dat moment populaire doemdenken, het kreeg een prijs van de vakbeweging voor innovatief opereren. Het werd vele malen door andere omroepen gekopiÎerd en was bij de concurrentie in een rip off nog jarenlang te zien, nadat de KRO er al mee was gestopt.

Je moet lopen om vooruit te komen

lopenBrandpunt-presentator Ad Langebent zette een trend met zijn praatprogramma “Heel de mens”, de voorbode van human interest-televisie, waarop nu een groot deel van het succes van de publieke omroep is gebaseerd. Om een lang verhaal kort te maken: de KRO koestert tradities, maar is ook in staat te vernieuwen. Om het op zijn Cruyffiaans te verwoorden: je moet lopen om vooruit te komen. En dan ontstaan er ook weer nieuwe kansen.

Weg van de hypes

kaartDe KRO verlegt met dit besluit het vizier van de dagelijkse actualiteit meer naar de achtergrondduiding. We gaan meer afleveringen maken van het biografieprogramma Profiel, en het onderzoeksprogramma Reporter, dat afgelopen jaar o.a. het nieuws domineerde met een dossier over journalisten die zich door de overheid laten inhuren. Er komt een nieuw debat-programnma, waarin het weer eens nadrukkelijker kan gaan over de vraag hoe inspiratie uit de katholieke traditie kan bijdragen aan het oplossen van morele dilemma’s uit dit tijdsgewricht. Toch geen onderwerpen om je voor te schamen? In de beste KRO-traditie zullen we er ongetwijfeld in slagen om vormen te bedenken waarmee we een groot publiek bereiken. Met Goedemorgen Nederland krijgt de KRO een dagelijkse presentie op de Publieke Televisie, met 1 Op de middag in een horizontale balk, mogelijk ook op radio en dat geeft de gelegenheid om belangrijke onderwerpen over een langere periode te blijven volgen.

Nieuwe kansen dienen zich aan

reporterDit is ook het goede moment om de samenwerking tussen de informatieve programma;s van de KRO op radio, tv, internet en de bladen te vergroten. Goed voor de efficiency, maar ook een uitgelezen kans om het journalistieke talent dat we in huis hebben op veel plekken tegelijk in te zetten, rond onderwerpen die er toe doen. Weg van de hypes, meer agendasettend, met de bedoeling om echt te doorgronden en zo een substantiÎle bijdrage te leveren aan opinie en debat. We zullen veel meer crossmediaal gaan werken. Dat geeft bovendien de gelegenheid om op internet de verdieping aan te brengen waarvoor televisie zich door de wetmatigheden van dit moment helaas minder en minder leent. Als je er zo tegenaan kijkt dan maakt het afscheid van Netwerk geen eind aan een traditie, maar is het een uitdagend nieuw begin.

 

Ton Verlind

Geef een reactie