Waarom moeten creatieve mensen zoveel Pro Deo doen?

Al eens bij een restaurant binnengestapt met de vraag of het goed is, dat je de koffie pas betaalt als hij bevalt? Waarschijnlijk zou je met kop en kont buitengegooid worden.

Pro Deo

Mensen met een creatief beroep krijgen zo’n voorstel dagelijks. Zou je dit tekstje voor ons kunnen herschrijven? Pro Deo asjeblieft, want we hebben geen geld.

Voor het goede doel

Vaak is het de betaalde professional in dienst van een organisatie die de creatieveling probeert over te halen om zoveel mogelijk dingen zonder betaling te doen. Het is immers voor een goed doel, zo luidt vaak het argument. En jij dan, denk ik wel eens….

Geduld, geduld….

Of: de cameraman die het verzoek krijgt de eerste video gratis te maken met de plechtige belofte dat alle vervolgopdrachten wel betaald zullen worden. U begrijpt het al: die belofte wordt nooit nagekomen.

Waarom de loodgieter wel en de creatieveling niet?

Tal van opdrachtgevers vinden het normaal dat ze de loodgieter, de slager, de bakker en de advocaat wel moeten betalen, maar de designer, de journalist, de cameraman, de strategische denker en al die andere creatives niet.

Hoe belachelijk dat eigenlijk is wordt treffend geillustreerd in deze youtube-video, waarop ik werd geattendeerd door industrieel ontwerper ir. Floris Wiegerinck: START

Geef een reactie