Hou de social media social!

Vanuit het midden- en kleinbedrijf komen steeds meer vragen over het gebruik van social media. Het zijn fantastische tools om de aandacht te vestigen op je (zakelijke) activiteiten. Vooral omdat je bij het plaatsen van advertenties heel selectief te werk kunt gaan. Zoek je alleen 18-jarige blondines met humor, die van een chihuahua houden en een borrel en dan in een straal van 35 kilometer rondom je zaak: zo gevonden via Facebook ads! Daarover ging het dan ook gisteravond op de bijeenkomst van de Commerciële Club Ooststellingwerf in het prachtige gebouw van de Rabobank, de enige bank naar mijn idee die De Tijdgeest heeft begrepen en veel investeert in een persoonlijk contact en de ontwikkeling van zijn klanten.

socialmed

Hoe pak je het aan?

Sprekers gisteravond: Jeanet Bathoorn. Ze kent alle mogelijkheden van de social media, heeft een behoorlijk aantal volgers en maakt er stevig gebruik van, op het gevaar van een verslaving af (ze tuurt voortdurend op het schermpje van haar I-phone en dat oogt soms als gebrek aan interesse voor de omgeving) en Bert Catsburg. Hem moet je als deskundige hebben als je “gevonden” wil worden bij Google. Het is de man van “price per click” en conversie cijfers (wanneer wordt een contact een klant)

Maak er geen massacommunicatiemiddel van

Ik geloof absoluut in de kracht van social media als je een community wil bouwen rond je zakelijke activiteiten. Maar dat werkt alleen als je social media niet ziet als een “massacommunicatiemiddel”, want dan gaat de kracht –persoonlijk contact- juist weer verloren. Ik zie bij deskundigen op dit gebied een grote ambivalentie. Van de ene kant zijn de social media krachtige tools, die je effectief en snel met je markt in contact kunnen brengen. Aan de andere kant loert het gevaar van de gemakzucht: het uitbesteden van routinematige handelingen, dus juist het automatiseren van je klantencontact.

Consumenten willen gezien worden

Het product waar bij moderne consumenten het grootste tekort aan bestaat is: “gezien worden”. De persoonlijke aandacht. Het gevoel, dat het bedrijf waarmee je zaken doet aan jouw kant staat, precies weet wie je bent en een bondgenoot is bij het oplossen van problemen. Elke zzp-er of elk midden- en kleinbedrijf dat overweegt om zich in het avontuur van de social media te stappen zou ik dan ook willen adviseren: zorg eerst dat je concept op orde is. Wat heb je aan te bieden, wat is je unique selling point, welke belofte doe je en ben je ook in staat om hem waar te maken? En bedenk daarbij: naast de professionaliteit die je hebt aan te bieden of het unieke product dat je op de markt wil zetten, moderne consumenten hebben vooral behoefte aan authenticiteit, geloofwaardigheid, betrouwbaarheid en vriendelijkheid. Zitten die eigenschappen niet in je portefeuille, dan blijft het aanmodderen.

Social Media avond-Ton Verlind

Credits

Voor wie zich wil verdiepen in de zegeningen van de social media, kijk wat de deskundigen van gisteravond op het seminar in Ooststellingwerf daarover te zeggen hebben op hun eigen sites:

 

Bert Catsburg Online Marketing Consultant

Jeanet Bathoorn Directeur Training & Events

Daan Pool van Pool Communicatie. Dit bedrijf heeft een eigen content management systeem ontwikkeld, handig voor wie zijn eigen website wil bouwen.

 

Ton Verlind

Geef een reactie