Marianne Zwagerman en Dominique Weesie, oorspronkelijk van de internetsite “Geen Stijl” en nu de mensen achter aspirantomroep Powned, hebben me op het Broadcastcongres overtuigd, dat ze op televisie een vernieuwende journalistieke weg zullen inslaan. Of het ze net als bij “GeenStijl” werkelijk lukt blijft in de toekomst verborgen. Het is wel verfrissend om van de bestuurders van de aanstaande omroep te horen, dat hun aanwezigheid binnen het bestel geen doel op zich is. Lukt het Powned niet om de doelstellingen te realiseren, dan verdwijnt de omroep uit zichzelf. Niemand zal ons daartoe hoeven dwingen, beloofde Dominique Weesie de congresgangers.
Burgerjournalistiek
Wat is dan die nieuwe journalistieke visie, ontleend aan de ervaringen met Geen Stijl?
Powned gaat in feite het systeem van burgerjournalistiek verder verfijnen.
Als er nieuws is, checkt de reguliere journalistiek de feiten en ze worden pas gepubliceerd als ze door verschillende bronnen zijn bevestigd. Daardoor gaat veel tijd verloren. De spanning, die de speurtocht naar het nieuws meebrengt is in de traditionele opvatting over journalistiek voorbehouden aan de journalist. Hij is de enige die achter de feiten kan kijken. Nieuwsconsumenten worden met het gepolijste eindresultaat geconfronteerd en dat is eigenlijk jammer, want de manier waarop het nieuws zich ontwikkelt is vaak spannender, dan het nieuwsfeit zelf. Powned gaat zich dus richten op de “making of” het nieuws en dat lijkt me een fascinerend experiment, dat je binnen de keurige publieke omroep niet zo gauw zou verwachten.
Powned mobiliseert
Het is een slimme keuze, want door bij de verslaggeving de achterban in te schakelen kan de nieuwsorganisatie van Powned over honderden deskundigen beschikken, verspreid over het land. Voorwaarde is wel, dat het de omroep lukt het soms treurige niveau van Geen Stijl te overstijgen. Snelheid staat bij Powned voorop. Het kan dus betekenen, dat de nieuwsstroom aanvankelijk bestaat uit een bombardement van niet bevestigde geruchten, en dat het nieuws pas in de loop van de dag zijn definitieve vorm zal krijgen. Het uiteindelijke resultaat zal beter zijn dan dat van de gangbare journalistiek, veronderstelt Weesie, want een professionele redactie van 80 man, is tot minder in staat dan een community met de omvang van Powned.
Onjuiste feiten worden als vanzelf gecorrigeerd
Weesie is niet beducht voor roddel en achterklap: onjuiste feiten worden door de internetgeneratie als vanzelf gecorrigeerd en de effectiviteit van de werkwijze is bewezen. De reaguurders van Geen Stijl onthulden, welke PvdA-prominent dit jaar de stukken van Prinsjesdag heeft laten lekken. Ze achterhaalden de afzender door te Photoshoppen en de resultaten op internet te melden.
Welke innovaties kunnen we van de andere omroepen verwachten?
Gevestigde journalisten zullen ongetwijfeld gruwen van het Powned-concept, maar het lijkt me een spannende vernieuwing, waar ik met grote nieuwsgierigheid naar uitkijk. Ik ben benieuwd welke innovaties de gevestigde omroepen hier tegenover stellen. Want in vergelijking tot de stormachtige ontwikkelingen in de echte samenleving (naar mijn waarneming is die zich behoorlijk aan het hervormen) is het bij de gevestigde omroepen angstwekkend stil. Met een verfje hier en een bijstellinkje daar halen de traditionals 2015 niet ongeschonden vrees ik.
Geef een reactie