Communicatie moet!

Ton Verlind Mediatraining

 

Denk niet dat u zich aan aandacht van de media kunt onttrekken, want sinds op internet de social media zijn geïntroduceerd zijn al uw klanten journalist geworden.
Ze kunnen u prijzen of bekritiseren.
Negeer hun opmerkingen niet, maar gebruik ze om uw dienstverlening te verbeteren.

Communicatiebeleid

Ontwikkel uw eigen communicatiebeleid.
Het begint bij de vraag hoe u gezien en beoordeeld wilt worden.
Is een stucadoor iemand die pleisterwerk aanbrengt of is het een sfeermaker?
Is de boekhandel een plek waar je boeken koopt of waar je gelijkgestemden ontmoet?
Profileert de kledingzaak zich op de kwaliteit van de producten of juist op de klantvriendelijke bediening van mannen?

Vragen vooraf

Aan de manier waarop u naar buiten communiceert gaat dus een aantal strategische vragen vooraf.
Hebt u die beantwoord dan pas weet u welke middelen u moet inzetten om een ijzersterk imago op te bouwen.

Dat zijn er tegenwoordig heel wat:

  • De reguliere media, zoals de plaatselijke krant;
  • Radio en televisie als u opereert aan de top;
  • Youtube en Vimeo voor bewegend materiaal;
  • Twitter voor het verspreiden van korte nieuwsberichten;
    Linkedin voor uw persoonlijke zakelijke profiel;
  • Facebook als klantenbinder, als middel om een vrienden-netwerk te bouwen.

Voor en nadelen:

Voordeel: het gebruik van de social media is betrekkelijk eenvoudig
en –los van de mensen die het werk moeten doen- goedkoop.
Maar…de omloopsnelheid is enorm groot.
Een slechte ervaring van nu, suist binnen enkele minuten over het vriendennetwerk van een ontevreden klant.
Goed monitoren en snel handelen zijn 2 belangrijke adviezen als het gaat om moderne media.

Social Media avond-Ton Verlind-zwart-wit

Lof en kritiek

Levert u een goed product, bent u een topper in de dienstverlening dan zult u op de social media louter lof tegenkomen.
Komt u onverhoopt onder vuur: gebruik de social media dan voor adekwaat crisismanagement.
Bedenk: social media dwingen eerlijkheid af, de tijd van manipuleren is voorbij.
Snel, transparant en dus adekwaat reageren: het kan helpen de schade te beperken.

Wat kunt u van ons verwachten?

Ton Verlind Media kan u helpen bij het beantwoorden van deze vragen:

  • Welk profiel past bij mijn zaak of mijn organisatie?
  • Wat is de kern van mijn boodschap?
  • Hoe kan ik die communiceren?
  • Waar kan ik die communiceren?
  • Hoe richt ik mijn activiteiten zo in dat ik continuiteit
    in de berichtgeving aan mijn klanten kan garanderen.
  • Welke informatie is van belang?
  • Hoe vat ik die samen in kernachtige berichten?
  • Hoe doe ik aan crisismanagement?

 

Tarief: 175 euro per uur, exclusief btw