Mediawerkelijkheid en echte werkelijkheid verschillen behoorlijk

600x350-Senioren-op-strand1Gisteren voor de KNVG (Koepel van Verenigingen van Gepensioneerden) gesproken over medialogica: hoe denken de media? Heel anders dan wij gewone stervelingen. Je zou zeggen: wat belangrijk is komt in de krant en op de televisie. Er is groot respect voor de feiten en het vormen van een mening komt pas nadat we kennis hebben genomen van de feiten.Maar zo is het natuurlijk niet. DAT haalt de media wat spectaculair is, bijzonder is, afwijkt van het alledaagse, de boosheid voedt, ontroering teweeg brengt of -heel actueel- wat appelleert aan onze angstgevoelens.

Wil je de media halen, hou dan de verfkwast in de buurt…

Als het nieuws niet aan die eisen voldoet wordt het vaak zodanig ingekleurd dat het WEL aan de voorwaarden voldoet. Wil je de media halen dan moet je nieuws dus zodanig inkleuren dat het aan de wetten van de medialogica voldoet.

Eerst een mening, dan de feiten….

Nog zoiets: de opiniëring is gedemocratiseerd, d.w.z. alle meningen zijn even belangrijk geworden, of je nou deskundig bent of niet. Meningen lopen in Nederland ver op de feiten vooruit (kijk maar eens naar al die talkshows). Zonder stevige opinie tel je niet mee. Hoe groffer de argumentatie, des te groter de bijval. En zo worden we door overdrijving in een permanente staat van crisis gehouden, terwijl dat niet spoort met de werkelijkheid zoals we die in onze directe omgeving ervaren. De werkelijkheid van de media en in het kielzog daarvan die van de politiek (de politiek reageert op sterke prikkels uit de media) wijken steeds meer af van onze eigen werkelijkheid. Dat vertaalt zich in afnemend vertrouwen in politiek en journalistiek.

Liefst mainstream…

Toegang krijgen tot de media met een mening die van de mainstream afwijkt of daar tegenin gaat is een schier onmogelijke opgave. Dat merkt de KNVG met zijn pleidooien voor behoud van het pensioenstesel. De organisatie moet knokken tegen het beeld van de egocentrische pensionado die met zijn goed gevulde portemonnee en zijn verwend gedrag de toekomst van zijn kinderen opeet. De werkelijkheid is een heel andere. Conclusie: als je een afwijkend geluid wil laten horen laat dan de traditionele media links liggen en zoek via de social media naar steun en invloed. Als het zo lukt om massa te creëren komt daarna de belangstelling van de traditionele media vanzelf wel.

FOTO: zo beelden media gepensioneerden het liefst af. Zelden worden ze gepositioneerd als de ruggengraat van onze samenleving, al is het alleen al omdat ze op de kleinkinderen passen en zo hun kinderen een carrière gunnen, om nog maar te zwijgen over alle vrijwilligersposten die door 50-plussers worden bemand…..

5 reacties op “Mediawerkelijkheid en echte werkelijkheid verschillen behoorlijk
  1. P.A.Mekking schreef:

    Ik heb in meerdere landen gewoond en heb daar ook gezien dat de media het nieuws en de voorlichting afstemt op wat mag en gewenst is, maar dat is zeggen( we altijd in Nederland in die andere landen)maar we zien niet dat het hier niet veel anders is vooral als je ziet dat op de TV het bijna altijd de zelfde schreeuwers zijn die we horen want als je een liedje kunt zingen of voetballer bent geweest dan wordt je geacht over alles een mening te hebben goed of slecht doet er niet toe. Lang leve onze voorlichting.

  2. Jan Willem schreef:

    Goed stuk Ton !

  3. Ferd Claassen schreef:

    Goed verhaal Ton, benieuwd naar wat we aan strategieën kunnen ontwikkelen om dit, al is het maar enigszins, bij te sturen.

  4. Marian Servaas schreef:

    Dat de mediawerkelijkheid en de echte werkelijkheid behoorlijk van elkaar verschillen is niet iets van de laatste paar jaar. Het is wel zo dat het verschil steeds groter wordt en dat het voor steeds meer onderwerpen geldt.
    Het is triest dat bij een discussie het niet meer gaat om goede argumenten, om kennis van het onderwerp, maar uitsluitend om het hebben van een grote mond. Hoe sensationeler een bericht, des te meer aandacht het krijgt….
    Inderdaad Ton, een afnemend vertrouwen in politiek en journalistiek. Maar hebben journalisten (krant/internet/tv) geen boter op hun hoofd?

    • Ton schreef:

      Jazeker, media zouden meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor de maatschappelijke gevolgen van een bepaalde manier van opereren. Standaard opmerking die je hoort: we zijn niet verantwoordelijk voor de gevolgen of als “wij het niet doen, doet de concurrentie het wel”. Zo houden we elkaar gevangen. Bij sommige media zie je langzaam een groter verantwoordelijkheidsgevoel ontstaan. En het programma Medialogica van Argos (VPRO.HUMAN) heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de discussie over dit onderwerp.

Geef een reactie