Knoopjes los voor de redding van Blokker….

“Je bloesje moet wat verder open”, zegt de klant van het Blokkerfiliaal aan de Gijsbrecht van Amstelstraat in Hilversum tegen de verkoopster, die achterin de winkel dozen staat op te stapelen. Even is er verwarring. Dan begrijpt ze de verwijzing naar de nieuwe Blokker-reclame, waarin Sarah Jessica Parker van “Sex and the City”, de winkelketen een nieuw imago moet bezorgen.  Ze kan er wel om lachen. Meer ook niet.

Gedateerd

De eerste vernieuwde zaak in de Bilderdijkstraat in Amsterdam ken ik nog niet. Misschien dat daar duidelijk wordt waarom Sarah Jessica Parker de perfecte verpersoonlijking van het Blokker-gevoel is, zoals Steve Jobs van Apple en Linda van Linda. Maar die aan de Gijsbrecht in Hilversum ken ik wel. Het lukt me niet om de schoonmaakmiddelen in de kelder, de truttige uitstalling van grootmoeders-servies, de gedateerde sfeer in relatie te brengen met de stadse ondeugden van “Sex and the City”. En is dat programma op zich eigenlijk niet ook alweer een gedateerd concept?

Bloesje blijft dicht

De verkoopster is niet van plan het bloesje een knoopje te laten zakken. Had ze het wel gedaan, zou het voor mij toch nog geen reden zijn geweest om Blokker binnen te stappen en er bijvoorbeeld een vlaggenstok-verwijder-apparaat te kopen, want daarnaar was de Blokker-klant die ik tegen het lijf liep -een goede vriend- op zoek.

Pompen of verzuipen

“Sex and the city” en Blokker: wie verzint het, vroegen we ons af. We sloten ter plekke een weddenschap: het wordt voor Blokker pompen of verzuipen. Ik doe geen voorspelling over de kans van slagen van de Blokker-revival, want de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Maar de tenen krommen, ik voel rillingen over mijn hele lijf, het wringt als een natte deur. U begrijpt: de balans helt licht over richting verzuipen.

Knoopjes los

Als de CEO van de winkelketen het “Sex and the City”-profiel echt meent, moet niet alleen de hele collectie eruit, maar ook dat aardige, degelijke personeel, dat de bloesjes liefst tot aan de bovenste knoopjes gesloten houdt. Anders klopt er opnieuw geen hout van de keuzes van Blokker en is de keten op weg naar hetzelfde kerkhof waar V&D begraven ligt. Wordt vervolgd.

Zie ook: RTL Nieuws

Lees in deze serie ook:

Brengen van een boodschap: hoe het niet moet.

Wat had de CEO van Blokker anders kunnen doen?

 

TON VERLIND

 

 

 

 

Geef een reactie