Jan Stikvoort was te weinig overtuigend

Helaas was het optreden van politiechef Jan Stikvoort van de regio-politie Holland-Midden afgelopen week in Pauw en Witteman niet echt overtuigend, ondanks het feit dat hij een punt heeft als hij signaleert dat kamerleden en waarschijnlijk ook de media bijdragen aan een crisisgevoel rond de relletjes in Gouda, terwijl de problemen daar volgens Stikvoort die naam niet verdienen. Waarom was ik teleurgesteld in het tv-optreden van de commissaris die zich aanvankelijk zo dapper in de discussie mengde, zij het wat aan de late kant?

Bij een ernstige zaak hoort een ernstige uitstraling

De commissaris oogde in de uitzending iets te ontspannen. Zijn fysieke uitstraling correspondeerde niet met de ernst van de situatie en dan sta je per definitie op achterstand.

Daarnaast liet de commissaris zich afblaffen door het VVD-kamerlid Laetitia Griffith, die het niet goed kon verdragen dat er kritiek werd uitgeoefend op haar politieke functioneren. In een poging om haar handelen te rechtvaardigen monopoliseerde ze helaas de discussie. Dat had een punt in het voordeel van de politiecomissaris kunnen zijn, omdat Laetitia daarmee bewees dat politici wel heel goed kunnen praten, maar minder goed kunnen luisteren. Het was uberhaupt een fout dat de commissaris deze verbale orkaan naast hem aan tafel duldde, waardoor hij opnieuw niet de gelegenheid kreeg om eerst de feiten eens goed voor het voetlicht te brengen. We voeren altijd meteen het debat zonder eerst de analyse helder te hebben. Dat gebeurde ook in deze uitzending en daarom verloor de commissaris de discussie.

Hoe kan het dat 20 jongeren de boel zo kunnen verzieken?

Opnieuw ontstond er in dit interview twijfel over de feiten, maar eerlijk is eerlijk: de commissaris had de feiten niet bepaald overzichtelijk paraat en ging dus kennelijk slecht voorbereid het gesprek in, dat daardoor snel verzandde. Daar komt nog bij, dat er een innerlijke tegenstrijdigheid zit in het betoog van Stikvoort. Enerzijds valt het in die wijk in Gouda naar zijn visie wel mee, maar van de andere kant is de politie kennelijk niet in staat om een probleem van geringe omvang adekwaat aan te pakken. Hoe moeilijk kan het zijn om 20 recalcitrante jongeren in het gareel te krijgen? Volg ze 24 uur per dag en maak ze het leven zuur, zoals ze kennelijk het leven van de inwoners van Gouda zuur maken. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn? Bekeur ze zodra ze met hun brommertjes ook maar één millimeter over een doorgetrokken lijn rijden, pak ze zodra ze 1 kilometer te hard rijden, lopen of fietsen, zet ze een uurtje vast voor verhoor op het bureau zodra ze een ambtenaar in functie beledigen, zorg voor een samenscholingsverbod, kortom: verlies ze geen moment uit het oog tot ze er zelf wanhopig van worden. Even alle snelheidscontroles en het bekeuren van mensen die zonder licht rijden opschorten en alle hens aan dek. Door wél te mopperen op politici en niet met creatieve oplossingen te komen teken je publicitair je doodvonnis. Commissaris Stikvoort is een slapjanus, meldt De Telegraaf in de krant van zondag dan ook.

Een paar communicatieadviezen voor de Goudse politie op rij:

 

  1. Zorg dat de argumenten waarmee je in de publiciteit treedt overtuigend zijn
  2. Zorg ervoor dat je de feiten en cijfers paraat hebt.
  3. Voorkom dat er gaten geschoten worden in je betoog.
  4. Communiceer slechts één boodschap tegelijk.
  5. Ga eens even niet in discussie, maar investeer in het helder krijgen van de problematiek
  6. Kies de fysieke uitstraling die past bij de ernst van het probleem: bij grote problemen hoort een ernstig gezicht., Relativeren helpt onder zulke omstandigheden niet meer.
  7. Sta voor je opvatting en laat je door politici met lange tenen niet afbluffen.
  8. Hou in de discussie op met nuanceren: altijd en eeuwig dat gekonkelefoes om te voorkomen dat je debatpartner beledigd raakt. “Natuurlijk hebt u gelijk als u zegt dat….”. Hou op met dat gepolder. Sta voor je zaak.
  9. Napoleon begreep al, dat je verliest als je op verschillende fronten tegelijk vecht. Als je politici bekritiseert en indirect ook de media en vooral De Telegraaf, zorg er dan voor dat je niet tegelijk op een ander front verliest. Niet in staat zijn om 20 raddraaiers aan te pakken, maar tijdens de kermis wél bekeuringen uitdelen voor het rijden zonder licht (zo wordt door boze inwoners van Gouda gemeld), vormen publicitair gezien een ongelukkige combinatie en geeft een kans voor open doel
  10. Bedenk eerst welk resultaat je wilt bereiken en stem daar je strategie en tactiek op af.
  11. Als er redenen zijn waarom je niet in staat bent om effectief op te treden (breekt er misschien een opstand uit als het politieoptreden harder wordt, een reden waarom in Amsterdam veel stille diplomatie wordt bedreven), deel dan die kennis met mij als televisie-kijker.

En wat Gouda betreft: neem betere tactische en strategische denkers in dienst en geef wat geld uit aan een goede communicatieadviseur.

bekijk de uitzending

 

Ton Verlind

Geef een reactie