Gratis nieuws: slecht idee van De Volkskrant

volkskrant_logo_zwDe Volkskrant gaat on line gratis nieuws aanbieden, opdat lezers de informatie als ambassadeurs van het medium gemakkelijk kunnen verspreiden. Oud-hoofdredacteur Pieter Broertjes van De Volkskrant noemde het gratis ter beschikking stellen van nieuws nog niet zo lang geleden de domste beslissing in zijn journalistieke loopbaan. Ik denk dat hij gelijk heeft. Het is beter de internetgeneratie te laten wennen aan de gedachte dat snoep niet gratis is. Betrouwbare informatie, vrij van manipulatie en commerciele bijbedoelingen heeft nu eenmaal zijn prijs.

Geen bericht op internet is nog te vertrouwen. Marketing, voorlichting, propaganda lopen er als een niet ontwarbare kluwen door elkaar. We hebben behoefte aan heruitvinding van de objectieve, onafhankelijke en professionele journalistiek.  En die vraagt een behoorlijke investering. Burgerjournalistiek is een leuke aanvulling, maar geen vervanging. Naar mijn mening zijn de kranten op een verkeerde manier bezig. Ze zouden zich op hun corebusiness moeten richten: diepgravende, betrouwbare achtergrondinformatie en onderzoeksjournalistiek. Ze moeten de rol versterken waaraan ze jarenlang hun bestaansrecht hebben ontleend: controleurs van de controleurs van de democratie. En daar heb ik graag een prijs voor over.

Krantenredacties zouden hun aandacht meer moeten richten op het innoveren van hunvertrouwde taak, als waardegemeenschap van lezers, die een gemeenschappelijke visie op de inrichting van de samenleving delen. Wat is straks het bestaansrecht van kranten nog als ze hun rol als “waardegemeenschap” opgeven en nog louter technisch en functioneel gaan opereren, d.w.z. het nieuws in uitgeklede vorm zo snel mogelijk bij de afnemers brengen? Online zal die ontkleuring versnellen. Voor het vervullen van die functie hebben we geen waaier aan krantentitels meer nodig. Dat kan doeltreffender in een nieuwsfabriek die het niet van onderscheid, maar snelheid moet hebben. En dan is 1 nieuwsfabriek voldoende. Overigens een gedachte die nogal wat dagbladjournalisten al aanhangen als het gaat om de publieke omroep: 1 efficiente organisatie.

Kortom: het wordt tijd dat de traditionele nieuwsmedia niet zomaar met alle winden blijven meewaaien, maar hun innovatie zoeken in het versterken van hun rol van tegenmacht, onderzoeker van de feiten, onafhankelijke rapporteurs, vanuit een sterke betrokkenheid met de samenleving. Welke vorm dat dan in de toekomst zal krijgen zullen we wel zien. Nog een advies: start een imagocampagne waarin kranten hun onschatbare waarde als controleur van de democratie benadrukken. Belangrijker dan ooit. Alles wat we weten van het disfunctioneren van onderdelen van de samenleving weten we van onderzoeksjournalisten, niet van volksvertegenwoordigers. Veranderingen worden niet tot stand gebracht vanuit Den Haag, maar onder druk van de publieke opinie. En publieke opinie ontstaat nog steeds dank zij de massamedia. Hoe chaotischer de samenleving, des te belangrijker de controlerende functie van de traditionele media. Deze vitale functies blijven niet behouden als we voor onze informatie niet willen betalen. Hou dus op met het gratis aanbieden van nieuws. Persoonlijk hoop ik dat ik in in mijn favoriete kroeg De Generaal nog lang zal kunnen graaien in de ongeorganiseerde bende die papieren krant heet.

 

 

1 Reactie op “Gratis nieuws: slecht idee van De Volkskrant
  1. Tatiana schreef:

    Ton,

    Helemaal mee eens over de “her-uitvinding van de objectieve, onafhankelijke en professionele journalistiek”, die een tegewicht biedt aan het snoep van “marketing, voorlichting en propaganda” van massamedia.
    En het klopt ook – professionalisme, kwaliteit en betrouwbaarheid hebben zijn prijs. Alleen, vraag ik me af, of de consumentenmaatschappij met koopjesjagermentaliteit die we helaas nu een maal zijn geworden bereid is te (blijven) betalen voor “diepgravende, betrouwbare achtergrondinformatie en onderzoeksjournalistiek”, die ons een spiegel voor houdt? Gratis snoep (massamedia) tegenover een bittere pil waarvoor je ook nog moet betalen….
    De maatschappij als geheel heeft er zo veel baat bij als naast de brainwashing en manipulatie ook de betrouwbare en voor iedereen toegankelijke journalistiek bestaat. Mij lijkt het een goed idee van de Volkskrant, maar de prijs moet natuurlijk door iemand betaald worden. En dat is waar de politici tekort schieten: de Bezuinigingen op het publiek oproep, onderwijs, cultuur… eigenlijk leveert dat maar peanuts op, het is zo ongelofelijk kortzichtig en schadelijk op lange termijn!
    Het draagvlak echter zal er alleen maar groter worden, naarmate we overgelaten worden aan het marketing en propaganda snoep.

    Groeten,
    Tatiana

Geef een reactie