Gouden kots

Hoezeer “De Gouden Kooi” uit het oogpunt van goede smaak down the drain is, toch twijfel ik of het goed is dat politici zich mengen in de discussie over dit zielepiet-programma van Talpa en John de Mol. Zulks riekt naar de behoefte aan inhoudelijke bemoeienis. En daarvan weet je altijd wel waar die begint, maar nooit waar die eindigt. Dus ik zou liever inzetten op het kritische vermogen van het Nederlandse publiek. Nu dat heeft afgerekend met Talpa door aan te geven aan dit product geen behoefte te hebben, waardoor het artikel uit de schappen wordt genomen, zou de kritische massa zich ook kunnen richten op “De Gouden Kooi”.

Vrijheid

Ik ben fanatiek voorstander van de vrijheid van meningsuiting. Er moet veel kunnen. Verkeerde opvattingen worden in deze digitale wereld altijd weer in balans gebracht door kritische beschouwers die beschikken over een veelheid aan middelen om hun opvattingen te ventileren. Waren we tien jaar geleden nog afhankelijk van de welwillendheid van krantenredacties, nu heeft vrijwel iedereen met interessante opinies rechtstreeks toegang tot het publiek. Meestal wint het gezonde verstand. Maar sommige grenzen moet je niet wÌllen overschrijden.

Gewetenloos

gouden kooiPesten, haat, nijd, vernedering, gewetenloosheid, de kenmerken waarop “De Gouden Kooi” als tv-programma is gebaseerd: het zijn geen “kwaliteiten” om trots op te zijn. Welk verhaal heb je nog naar jongeren als in de vooravond destructief gedrag wordt gepropageerd als middel om miljonair te worden. Goedbeschouwd reageert Nederland dus nog tamelijk laconiek op de drek die vanuit “De Gouden Kooi” over de Eemnesser-polders wordt uitgesproeid.

Welk bedrijf wil hiermee worden geassocieerd?

Grote bedrijven als Albert Heijn, Heineken, Philips, ABN Amro en Renault moeten hun reclamespotjes niet laten uitzenden voor, tijdens en na het tv-programma De Gouden Kooi, stellen nu ook de grote mediabureaus Kobalt en Carat, die voor deze en andere belangrijke adverteerders reclamezendtijd inkopen. “Je moet als bedrijf niet met dit programma worden geassocieerd”, zegt Ellen van Bodegraven, buying director van ’s lands grootste mediabureau Kobalt in het Algemeen Dagblad.

Kots en….

Ik wil wel een handje helpen. Als u al (hopelijk met twijfel) kijkt naar “De Gouden Kooi” probeer dan te onthouden welke bedrijven dit programma mogelijk maken en als u dan bij het shoppen de naam van dat bedrijf tegenkomt haal dan het beeld in gedachte van De Gouden Kooi-bewoner die het leuk vond om zich in zijn kots te wentelen en zo zijn medebewoners te provoceren. Grote kans dat de lust tot kopen u vergaat

….denk aan de merken

procterProcter&Gamble (Ariel, Pampers en Gillette), een grootadverteerder, is bezorgd omdat het programma afglijdt, zegt de woordvoerder Ronald van de Straat in het Algemeen Dagblad van 3 juli. “Reden voor ons binnenkort met Talpa om de tafel te gaan”. Om tafel gaan? Neem je verantwoordelijkheid, doe aan maatschappelijk ondernemen en stop gewoon met adverteren!

 

Ton Verlind

Geef een reactie