Een goede mediatraining is een mentale make-over

Een mentale make-over: zo zou je een goede mediatraining kunnen noemen. De cliënt krijgt een jasje aangetrokken, waarmee hij zich tegen de grootste storm kan beschermen. Daarmee is de storm niet weg, maar het helpt om hem te overleven. Dezer dagen kreeg ik een opgetogen mail van een (opnieuw) startende ondernemer, die lyrisch was over de mediatraining, die ik hem gaf. Ik kon hem helpen bij het helder formuleren van zijn boodschap op basis van een simpel journalistiek principe: laat de details weg en beperk je tot de hoofdlijnen. Maar ja….wat waren nou ook weer precies de hoofdlijnen? Formuleer ze helder en duidelijk. Bedenk tevoren welke vragen je van medewerkers, relaties, journalisten kunt krijgen en oefen op een transparant antwoord. Pas geen trucs toe: ze worden snel doorzien en je wordt er hard op afgerekend. Zorg gewoon dat je verhaal klopt en denk ook na over de vragen waarvan je hoopt dat ze nooit gesteld zullen worden: want op dat onderdeel heb je iets op orde te brengen. Echt, dus. Doe niet aan windowdressing. Dat werkt niet meer.

Ik zie bovengenoemde ondernemer nog binnenkomen: vol zelfvertrouwen, maar met een verhaal waar geen touw aan vast te knopen was. Ik zie hem in gedachte ook weer weggaan: het pseudo-zelfvertrouwen vervangen door echt zelfvertrouwen, nu in staat om in een helder statement van een paar minuten zijn idealen te verkopen. Bijkomend voordeel: die hele training is in een professionele setting op HD opgenomen, dus geen geklungel met consumentencameratjes waardoor je de spanning van echte televisie nooit proeft. Heeft hij er ook nog een flitsende corporate-video voor internet , Youtube en Vimeo aan overgehouden want zo groot was de metamorfose dus wel. Ik heb er net nog naar zitten kijken en het resultaat vervult me met tevredenheid.

Ik had nooit gedacht zoveel bevrediging te kunnen vinden in het overdragen van kennis, die ik in zoveel jaar krant, radio- en televisie-ervaring zelf heb opgedaan. Het is altijd een geweldige opkikker om na zo’n dag training zo’n opgetogen mail van een “herboren” klant te krijgen….

 

 

Geef een reactie