De CEO als boegbeeld van zijn organisatie

commtalksEen hotshot uit het communicatievak beklaagde zich onlangs over het feit dat reputatiemanagement voor veel bedrijven dweilen is met de kraan open. Eén negatieve tweet kan het imago van een bedrijf in een keer onderuit halen, zo luidde zijn stelling. Deze opmerking getuigt van een achterhaalde visie op reputatiemanagement. Als een bedrijf doet wat het zegt, kan het rekenen op grote sympathie bij zijn klanten. Dan zijn het eerder fans of volgers dan klanten die om de geringste aanleiding overlopen naar de concurrent.

Zo’n reputatie krijg je als bedrijf alleen als je een doorleefd concept hebt: you get what you see. Voorwaarde is ook dat er aan aan de top van de organisatie mensen functioneren die de verpersoonlijking zijn van de identiteit van het bedrijf. Je bent er dus niet meer met een handige ceo, die de businesschool goed doorlopen heeft en alles van boekhouden weet.
De leider van de organisatie moet zichtbaar en hoorbaar zijn, icoon van de organisatie. Geloofwaardigheid, inlevingsvermogen, betrouwbaarheid, dienstbaarheid, aaibaar: dat zijn de begrippen waar het tegenwoordig om draait. Met handigheidjes (leugentjes) kom je niet zo heel ver meer, want die worden op social media in no time doorgeprikt.
Communicatie-professor Betteke van Ruler maakte een boek met tips voor communicatieprofessionals hoe ze de moderne ceo’s hierin kunnen coachen. Het heeft de titel CommTalks en is verschenen bij Adfo Books.
pdf-icon
Zie hierbij mijn visie, zoals die in dit boek is opgenomen. Van harte aanbevolen. Ton Verlind.

https://www.managementboek.nl/boek/9789492196170/commtalks-betteke-van-ruler

5 reacties op “De CEO als boegbeeld van zijn organisatie
  1. Hans Vervoorn schreef:

    Hi Ton,
    Wat een prachtig pleidooi alweer voor de theorie van Concepting (van Jan Rijkenberg) en the golden circle (van Simon Sinek).
    Jij mag best – zoals Ferd bepleit- aangeven hoe je met deze achtergrond de KRO en specifieke programma’s op de kaart hebt gezet. En ook aangeven dat het succes alleen komt als de filosofie (the reason why, the concept to live by) volledig is doorgedrongen tot alle vezels van de organisatie. Concepting is géén trucje maar een organisatiefilosofie, de invoering waarvan jaren kost. Jij hebt die investering ooit aangedurft en daarna de vruchten geplukt. Jij hebt laten zien dat leiders dergelijke veranderingen kunnen doorvoeren en dat bestuurders daarna ze weer kunnen laten doodbloeden.
    En nog een ding: je bepleit dat leiders permanent de thermometer in de kont van de maatschappij houden en aflezen. Die gave is maar weinigen gegeven, jij was er een van.

    • Ton schreef:

      Hoi Hans, Dat ik deze filosofie nog steeds met overtuiging durf uit te dragen heeft ermee te maken, dat we indertijd bij de KRO hebben bewezen dat het KAN. Maar ook dat er in de samenleving draagvlak voor is. Een heldere keuze, die consequent wordt uitgevoerd leidt altijd tot succes. De KRO stond indertijd na het concepting-proces hoog in de top 3. De grote verdienste van dit proces bij de KRO bestond eruit dat het van onder op kwam, we goede externe adviseurs hadden (nuchtere reflectie van buiten de organisatie), zoals jij, maar de organisatie het toch op eigen kracht deed. Het kostte allemaal wat tijd, maar daardoor ging concepting als filosofie ook tot het DNA van de organisatie horen. Nu ik zo’n 7 jaar als zelfstandige in contact ben met verschillende organisaties valt me op, dat het strategisch denken in Nederland op alle niveaus zo slecht is ontwikkeld. En ook dat het aan daadkracht ontbreekt. Soms verbaast het me dat we nog niet aan bestuurlijke impotentie ten onder zijn gegaan, hoewel we goed ons best doen om er niets van te maken…..Daar waar vanuit een concepting-filosofie wordt gewerkt zijn de medewerkers zeer gemotiveerd, zijn de klanten trouw en klopt het product. Overigens ben ik ervan overtuigd dat ondernemers, politici en ook journalisten gedwongen zullen worden om meer maatschappijgericht (dus mensgericht) te gaan opereren. Anders zal de wal het schip keren. Veel mensen zijn het beu om almaar aan te geven dat ze andere accenten willen leggen en voor hun persoonlijke leven andere keuzes belangrijk vinden dan de keuzes die door de gevestigde bestuurlijke orde worden gemaakt. Hoe langer die geluiden worden genegeerd, des te sterker worden de tegenkrachten.

  2. Ferd Claassen schreef:

    Heel herkenbaar, kwaliteit en talent CEO is doorslaggevend!

  3. Ferd Claassen schreef:

    Heel herkenbaar …….moet je inderdaad wel competente en talentvolle CEO voor hebben

  4. Jan Goeijenbier schreef:

    Ton,

    Voor een groot deel ben ik het met je eens. De laatste 20 jaar ben ik meer met de binnenkant bij bedrijven en organisaties bezig dan vroeger. Hoewel ik als woordvoerder, hoofd of directeur communicatie ook al streed voor inhoud.

    Jouw column zou aan kracht winnen door voorbeelden te geven uit je tijd dat je KRO-directeur was en met een sterk merk als Brandpunt en andere fameuze KRO-programma’s te maken had.

    Groeten,

    Jan

Geef een reactie