CEO Netflix voorspelt de ondergang van tv

Hilversum viert de overwinning op staatssecretaris Sander Dekker, die met veel bravoure het publieke medialandschap wilde hervormen, maar in het zicht van de haven schipbreuk leed en daarmee in een klap zijn gezicht verloor.

Slag gewonnen, oorlog verloren

Ik deel de euforie, daar waar het Dekker niet is gelukt om de greep van de overheid op de inhoud van de programmering te vergroten en het systeem van binnen uit te hollen door politieke vriendjes neer te zetten. Maar als publieke omroepen zou ik bij die overwinning niet te lang stilstaan: deze slag is gewonnen, de erosie gaat door.

Tv straks net zo ouderwets als een vaste telefoonlijn

In het Algemeen Dagblad van deze ochtend beschrijft Netflix-CEO Reed Hastings de werkelijke ondergang van het traditionele bestel. “Over 20 jaar kijkt niemand nog tv op de oude manier”, zegt hij. Dan zal het totale visuele aanbod van internet komen, voorspelt hij. Dan kijken we naar de dingen die we willen zien op een moment dat het uitkomt. Het idee, dat we jarenlang om 20.00 uur afstemden op het NOS-Journaal zal dan zijn bijgezet in de krochten van de vergetelheid.De toekomst ligt bij streamingplatforms als Youtube en Netflix, aldus Hastings. “Over 20 jaar is lineair kijken net als bellen met een vaste telefoonlijn nu”.

Hilversum praat over de verkeerde dingen

Er gaat nu in Hilversum veel energie naar de machtsdiscussie: wie heeft het voor het zeggen? De NPO of de individuele omroepen. Het antwoord op deze vraag luidt: weldra ligt de macht bij de consument.

Nieuwe kansen

Natuurlijk blijft er een rol voor publieke omroep: evenementen, die we graag samen willen beleven en goede, onafhankelijke journalistiek, in een veelheid van (toegankelijke) vormen aangeboden. Dat worden de kerntaken.Ik zou dus niet te lang genieten van de overwinning op Dekker, die nota bene brutaal als hij is, de ondergang van de publieke omroep predikte op het voormalige Veronicaschip.  Voor hem bleek het uiteindelijk de Titanic te zijn.

Kwaliteit

Nog een ander advies van Reed Hastings: investeer in kwaliteit en niet in middelmatigheid. Niets ergers in zijn ogen, dan producties die net met te weinig budget zijn gemaakt om goed te zijn.

Geef een reactie