Belabberde communicatie van Connexion

Over de kwaliteit van strategische communicatie bij Nederlandse bedrijven kan ik me dagelijks verbazen.

Het werkt, dus het stopt….

Zo heeft het busbedrijf Connexion in Amersfoort een experiment met buitencamera’s op lijnbussen gestopt. De camera’s moesten kwajongens registreren die stenen naar de bus gooien. Sinds bekend werd gemaakt dat die camera’s er zijn, lijkt het probleem opgelost, zo lees ik in het AD van 31 januari 2017.

Creativiteit wordt niet gewaardeerd

Toch zijn de camera’s inmiddels uitgeschakeld, want naar beste Nederlandse traditie “mag het niet”. Het hoort inmiddels tot ons culturele erfgoed dat iets niet mag, als het een goede oplossing lijkt voor een probleem. Ons ingewikkelde juridische stelsel verzet zich hardnekkig tegen onze creativiteit.

Je hebt er niets aan….

Bovendien zijn de beelden kwalitatief zo slecht, zo communiceert de vervoerder naar de pers, “dat je er toch niets aan hebt”. De camera’s doen het alleen goed als er licht is….. En dat in een tijd, dat elke puber met een 4k hd-camera rondloopt en er opnameapparatuur is, die ook bij het licht van een brandende sigaret haarscherpe beelden produceert….

Voor elke oplossing, 10 nieuwe problemen…..

Ik ben voor eerlijke communicatie, maar om nou dit soort strategische informatie met de buitenwereld te delen en zo je onvermogen te etaleren..Het heeft iets van communicatief analfabetisme. Ik begrijp wel dat veel mensen deze bestuurlijke impotentie beu raken. Voor elke oplossing, 10 nieuwe problemen.  En dan voel je je ook nog geroepen om de zwaktes in je verdedigingslinie ruimhartig te delen met de boeven:  typical Dutch….

 

Ton Verlind

 

.

Geef een reactie