Beetje D(66)om

D’66 wil 200 miljoen bezuinigen op de publieke omroep. Of liever gezegd: wilde 200 miljoen bezuinigen, want de plannen zijn alweer in de ijskast gezet. Terwijl D’66-voorman Alexander Pechtold zich bij de publieke omroep avond-aan-avond onweersproken naar de 15 kamerzetels mag praten, dromen de blagen van D’66 in het café-om-de-hoek over de afbraak van die publieke omroep. “Is niet zo handig, een paar maanden voor de verkiezingen”, moet Pechtold gedacht hebben. Die zag de gratis exposure bij Pauw en Matthijs van Nieuwkerk verdampen als sneeuw voor de zon. Want als hun eigen habitat in het gedrang is, zijn onze top-interviewers heus wel in staat chagrijnige vragen te stellen. Zelfs aan Pechtold.

Geen goede hand van kiezen

Met deze plannen kunnen we beter NA de verkiezingen komen, zal Pechtold tegen zijn waterdragers hebben gezegd. Los nog van de onzinnigheid van de plannen. Want zo wilde D’66 bijvoorbeeld 20 miljoen bezuinigen op de internetactiviteiten van de publieke omroep, terwijl dit bedrag groter is dan er aan internetactiviteiten wordt uitgegeven. Kritische analisten ontdekten nog wat meer mathematische onzuiverheden in het rekenwerk van Ruud Hendriks, eigenaar van Het Gesprek en NRC, die de mediaparagraaf heeft geschreven. Het bleek dynamiet, dus is de blauwdruk voor een nieuw bestel inmiddels bijgezet op de parkeerplaats van Haagse onbezonnenheden. Naast de hersenspinsels van oud-staatsecretaris Medy van der Laan, die eerder al probeerde om de publieken pootje te lichten met onuitvoerbare plannen. D’66 heeft geen gelukkige hand van kiezen als het om de media gaat.

We voeren de discussie steeds achterstevoren

Het blijft trouwens sukkelen rond de publieke omroep. Er moet zo’n 29 miljard op de overheidsfinancien bezuinigd worden. Knappe partij die de afbraak van de bejaardenzorg, het onderwijs en de afschaf van de hypotheekrente voor zijn rekening durft te nemen, terwijl de omroep buiten schot blijft. Lijkt me niet te verkopen. Hilversum moet zich dus opnieuw voorbereiden op een hete zomer. Rond dit onderwerp wordt de discussie overigens voortdurend achterstevoren gevoerd. Het gaat altijd over geld en organisatiestructuur en nooit over de maatschappelijke functie van de publieke omroep. Formuleer nu eerst eens wat we van de publieke omroep mogen verwachten en kies daarbij een organisatiestructuur en een financieringsmodel. Maak de publieke omroep relevanter. Niet de marketingmachine van de musicals van Joop van den Ende of de met belastinggeld gefinancierde etalages van Jan Smit en Andre Rieu.

decoder

Achter de decoder

Haal de publieke omroep uit de grijpgrage handen van de politiek en maak hem weer van de burgers, bijvoorbeeld door die burgers te vragen weer te gaan betalen voor het aanbod van de publieke omroep. Het is de moeite om er je portemonnee voor te trekken. Wat mij betreft geen herinvoering van de verplichte omroepbelasting Zet het totale media-aanbod van Hilversum achter de decoder en laat dus de gebruiker op den duur gewoon dokken. Eerst gratis, dan voor weinig, later wat meer. Lijkt me prima, dat we Nederland leren wennen aan het idee, dat er voor content betaald moet worden, net zo goed als voor de kipfilets en het kattevoer dat je bij Albert Heijn koopt.

 

Ton Verlind

2 reacties op “Beetje D(66)om
  1. Zeer wetenswaardig bericht! Ik kan zeggen dat ik dit niet zag aankomen in de huidige lastige tijden! Is er een manier om me aan te melden voor deze berichten?

Geef een reactie