Aan welke eisen voldoet een goede mediatraining?

In de uitzending van Zomergasten van begin augustus vertelde schrijfster Saskia Noort, dat de mediatraining die ze ooit heeft gedaan, haar behoorlijk uit balans heeft gebracht. Ze leerde trucs die niet bij haar paste. Daardoor nam haar onzekerheid eerder toe dan af. Zo’n opmerking is geen reclame. Misschien moet ik zeggen: geen reclame voor media-trainingen-oude-stijl. Die lijden onder het misverstand, dat je iemand goed kunt toerusten voor een mediaoptreden door hem handigheidjes te leren. Er zijn veel voorbeelden van politici die daarna nat gingen, omdat de trucs niet werkten: ze pasten niet bij hun karakter. Voor professionele interviewers is een doorgetrainde politicus een gruwel. Om het ijs te breken en hem op zijn gemak te stellen zocht ik bij een van mijn eigen politieke uitzendingen (Brandpunt) een politicus op tijdens het schminken. “Hoe was uw dag?”, vroeg ik uit pure empathie, maar ook omdat ik nog niet vooruit wilde lopen op het aanstaande televisie-interview. Als televisie-interviewer houd je graag je kruit droog. Hij schoot in een kramp. “Waarom wilt u dat weten?”, vroeg hij argwanend. Hij dacht dat het interview al was begonnen en was door alle instructies niet meer in staat normaal te denken. Alle spontaniteit dus eruit getraind. Hij kon me alleen nog maar zien als boeman. Het werd een vreselijk interview. Althans voor hem. Voor ons als presentatoren was het scoren.

Een goede mediatraining is niet gericht op het toepassen van trucs, maar veeleer op het versterken van de wel aanwezige, maar soms verborgen talenten van iemand. De trainingen zoals ondergetekende die geeft zijn gericht op het ontdekken van de sterke en zwakke plekken. We proberen de talenten naar voren te halen en de zwaktes te omzeilen. We beginnen niet meteen te oefenen, maar stellen in een goed voorgesprek vast of het verhaal van de klant al wel duidelijk is. Zo niet, dan proberen we dat eerst helder te krijgen. In een mediatraining maakte ik mee, dat de drie top-directeuren van een grote onderneming 3 verschillende verhalen vertelden over het te realiseren beleid. Ze begrepen dat ze eerst hun huiswerk beter moesten doen (eenduidige verhaal), alvorens ze toe waren aan een succesvol televisieoptreden. Ik heb ze kunnen helpen met het vinden van de kern van hun verhaal, waarna we getraind hebben op het goed verwoorden van dat verhaal. En we hebben ze natuurlijk op één lijn gebracht.

Onze  trainingen zijn niet gericht op het verdoezelen van informatie, maar op het helder formuleren van de boodschap en die zo goed mogelijk voor het voetlicht te krijgen. Ik vraag altijd aan mijn klanten: van welke vraag hoop je, dat die nooit gesteld wordt? Dat zijn de interessantste vragen. Is er wel een antwoord, maar is het te ingewikkeld, dan gaan we op zoek naar een begrijpelijke formulering. Zitten er lijken in de kast?: ruim die dan op. In deze tijd van social media lukt het niet om onwelgevallige informatie onder de pet te houden. Verder geldt: verdedig in een mediaoptreden je beslissingen als je vindt dat je er verantwoording voor kunt nemen. Ben niet bang voor kritiek. Het publiek heeft een hekel aan zwalkers, maar respecteert het als iemand voor zijn beslissingen STAAT. In mijn mediatraining gaat het dus om authenticiteit: het werkelijke verhaal en dat zo goed mogelijk voor het voetlicht brengen.  Natuurlijk zijn er ook wel wat trucs te leren om er voor te zorgen, dat de onderwerpen die voor jou relevant zijn IN IEDER GEVAL aan de orde komen. Ik kan me niet voorstellen dat Saskia Noort zich met zo’n mediatraining ongelukkig gevoeld zou hebben.

In communicatie gaat het in hoofdlijnen om drie aspecten: Strategie (wat wil ik overbrengen), communicatie (hoe vertel ik het) en mediaproductie (op welke platforms manifesteer ik me met wat voor producten).
Goede communicatie is essentiëel voor wie wil opvallen, maar levert niet altijd meteen de meest spectaculaire resultaten op. Althans niet op korte termijn. Het is een kwestie van geduld, consequent opereren en het scheppen van draagvlak via de social media. Elk onderwerp vraagt zijn eigen aanpak. Wie zich op deze manier voorbereidt, zal goed in staat zijn om het mission-statement van zijn organisatie in kort bestek met goedgekozen woorden neer te zetten. Een goed voorbeeld is het missionstatement van Marijke Tevreden van Whistler’s Moeder, een bedrijf dat zich richt op de ondersteuning van mantelzorgers van demente ouders.

2 reacties op “Aan welke eisen voldoet een goede mediatraining?
  1. Hans Izaak Kriek schreef:

    Beste Ton, ik vind dit preken voor eigen parochie. Jouw verhaal is duidelijk en begrijpelijk. Als pionier van mediatraining in Nederland (oprichter Brain Box Mediatraining bv 1989-2044) was dit onze en mijn werkwijze. Dit bracht mijn bedrijf tot de positie van marktleider.

    Hoe is de situatie nu: er zijn heel veel voormalig journalisten, voorlichters en politici die denken dat ze mediatraining kunnen geven.Maar voor de duidelijkheid het is geen vak, Er is geen opleiding. Er is geen branche organisatie. Er is helemaal niets. Iedereen kan zich morgen mediatrainer noemen. Maar wie bepaalt de kwaliteit en de professie? Staan prijs en kwaliteit met elkaar in verhouding?

    Dit zorgt voor een enorme diversiteit in mediatrainingen. Via Google kom je honderden bureaus en mensen en mensen tegen die tegen allerlei woekerprijzen mediatraining aanbieden. Het is een grote wanorde. Training is in mijn ogen puur maatwerk. Dus voor een deel ben ik het met je eens. Onlangs mocht ik nog een fractieleider van een politiek partij in de Tweede Kamer coachen en deed dit zoals ik dit toen ook al deed toen ik begon als mediatrainer. Ik liep toen al mijn tijd ver vooruit en pas het met veel succes nog steeds toe. Hans Izaak Kriek, mediatrainer en auteur van het boek De Patatbalie, media en politici (maart 2014)

    • ton verlind schreef:

      Dag Hans, Ooit zijn we samen bij TROS AKTUA begonnen is het niet, dus we komen uit dezelfde school. Je hebt gelijk dat het voor klanten riskant is om zomaar een mediatraining te boeken. Ik verbaas me erover dat ze worden gegeven door mensen die zelf nauwelijks journalistieke ervaring hebben, of zelf ooit voor de camera hebben gestaan. Ik voel me niet bezwaard onder je opmerkingen, want ik heb werkelijk alle facetten van het vak doorlopen en heb niet alleen achter de camera gestaan maar ook daarvoor om het beleid van de KRO toe te lichten. Overigens is het raar om bij een mediatraining om een offerte te vragen, zoals sommige overheidsdiensten doen, want het is appels met peren vergelijken. Bij een mediatraining is maar een ding van belang en dat is de kwaliteit van de training.

Laat een reactie achter bij Hans Izaak Kriek Reactie annuleren