Xs4all: de gele hesjes van KPN

Vorige week las ik in een van de kranten dat onze CEO’s in verwarring zijn over de gele hesjes. Vanwaar die boosheid, waarom die agressie? De economie draait immers op de toppen van zijn kunnen, we wentelen ons in welvaart. Waarom borrelt er dan toch in de onderbuik van de samenleving zoveel ongenoegen?

XS4all

Wie het wil begrijpen zou zich kunnen verdiepen in het dossier Xs4all. De van alle kanten geprezen internetprovider die ooit door hackers werd opgericht met het doel om ieder toegang te geven tot internet. We schrijven 1993, het jaar dat internet bezig was met zijn opmars. Al jaren is Xs4all een gewaardeerd provider. Het is een sympathiek bedrijf met een empathische bejegening van de klanten. Het verdiept zich in maatschappelijke ontwikkelingen en het bombardeert je niet plat met onzin, maar komt af en toe ook nog met relevante gedachten over de ontwikkeling van de datamaatschappij. Natuurlijk weet ik ook wel dat het bedrijf een submerk is van KPN, maar het is het team van Xs4all aardig gelukt uit de klauwen van deze technische moloch te blijven, die zelf nog niet zo lang geleden in geen consumentenprogramma ontbrak vanwege zijn kafkaiaanse visie op het consumentenbelang. Wie Kafka niet kent: hij is het ultieme symbool van een gekmakende bureaucratie. De service van KPN is inmiddels wel wat verbeterd, voor zover ik kan nagaan, maar het is en blijft een zielloze entiteit. Wees gerust, zeggen de grootdenkers van KPN: er zal niets veranderen met het inlijven van Xs4all. Als er niets verandert, laat het dan zoals het is, zou ik zeggen.

Machtsdenken

In zijn overlevingsstrijd heeft KPN besloten om al zijn submerken op te heffen, dus ook Xs4all. Dat heeft geleid tot een storm van protest. Bij Xs4all ben je niet zomaar klant, het is ook een statement tegen het groteske door geld gedreven denken, tegen winstoptimalisering, tegen een visie op klanten die er op neer komt dat je ze als producten straffeloos van het ene merk naar het andere merk kunt schuiven. Xs4all is een  moderne zuil, een waardegemeenschap. Door er klant te zijn geef je aan hoe je in de samenleving staat. Je koopt er niet alleen producten, maar ook een visie. Daarmee valt niet te spotten. KPN heeft dus de plank misgeslagen door dit cultuuraspect niet te onderkennen en legt daarmee onbedoeld bloot wat moderne CEO’s niet begrijpen: dat steeds meer burgers het hartstikke beu zijn om als platte handelswaar gezien te worden. Of je dat nou uitdrukt in termen van klanten, kiezers, kijkers, luisteraars, lezers, consumenten, bits en bytes, steeds meer mensen willen niet als winstpotentieel gezien te worden.

Handen in het haar

Het is deze onbestemde ontevredenheid over het superioriteitsgevoel van de mensen die al zolang aan de knoppen draaien, die de gele hesjes voedt.  Als het CEO’s, politici en journalisten niet lukt om die ontevredenheid te doorgronden dan zullen we nog wat beleven. KPN is nog niet zover, heb ik begrepen. Daar staan ze met de handen in het haar te kijken naar de Xs4all-revolte in  de hoop dat ‘het’ wel overwaait. Er komt een dag dat ‘het’ niet meer overwaait, dan staan ineens de gele hesjes voor de deur.

Teleurgesteld door de Vegetarische Slager

In dit verband noem ik ook nog de Vegetarische Slager, een bedrijf waar je niet alleen koopt omdat je de producten waardeert, maar het is tevens een statement tegen de voedselmultinationals, die met drogredenen consumenten laten consumeren wat ze goed beschouwd niet zouden willen, als ze eerlijk werden geïnformeerd.

Nu de Vegetarische Slager zich heeft uitgeleverd aan Unilever voelt dat als een besluit van de dierenliefhebber die zich bekeert tot de bioindustrie omdat hij graag zoveel mogelijk dieren om zich heen wil hebben. Wat er rond Xs4all gebeurt, is het begin van consumentenpower. Dat de Vegetarische Slager de dans ontspringt en niet getroffen wordt door een koopstaking verbaast me.

TON VERLIND

2 reacties op “Xs4all: de gele hesjes van KPN
  1. p van brakel schreef:

    hallo Ton,

    laatste ontmoeting was in Denbosch KBO gebouw en later het debat ook in Denbosch . (als geboren Brabander schrijf ik Denbosch en geen S’hertogenbosch)

    Had gisteren nog een gesprek met Holke Flapper,hoe nu verder.
    Je begrijpt al ik bedoel het “Pensioen”.

    Daar verbaas ik me over ,na inmiddels enkele jaren het goed te hebben bestudeerd. Want er is veel mis met de communicatie.

    Te lange leste heb ik voorgesteld een groot aanplakbiljet te ontwerpen waarop de partijen staan die tegen de motie van Martin van Rooyen hebben gestemd.

    maar de grootste verbazing is dat wij massaal als ouderen de gele hesjes niet aantrekken(nu is het te koud) maar straks bij mooier weer,massaal maar dan ook massaal op trekken richting het binnenhof gecoördineerd,met catering ,bussen en per provincie. Eerder kunnen we dan op grote plaatsen,winkelcentrums e.d flyer actie’s houden met uitleg wat er werkelijk aan de hand is .Ook jongeren zijn de klos,maar die maken zich (nog) niet druk wegens de ver van mijn bedshow!

    Ton lees het rapport met uitleg(wiskundige formules) van Dr Ir Deetman.

  2. Henk van der Steenhoven schreef:

    Ik denk dat Xs4all het niet gaat redden omdat de aandeelhouders kennelijk belangrijker zijn dan de gebruikers ervan, ik hoop wél dat ik het mis heb. Het grote geld wint toch altijd?

Geef een reactie

Uw reactie wordt niet direct online getoond, omdat deze handmatig moet worden goedgekeurd. Elke reactie wordt geplaatst tenzij er sprake is van beledigend taalgebruik of spam.

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*