Laat PO Facebook de wind uit de zeilen nemen.

“Weet u wie John de Mol goed zou kunnen gebruiken in zijn masterplan om van Talpa TV de grootste te maken?”, vraagt AD-recensent Angela de Jong zich af in haar column ((AD 14 april 2018)

“Jan Slagter!”, luidt het antwoord.

Niet alleen zou De Mol daarmee concurrent NPO een gevoelige slag toebrengen, belangrijker is dat hij daarmee iemand binnenhaalt die feilloos aanvoelt waar een groot deel van Nederland graag die ouderwetse televisie voor aanzet in dit Netflix-tijdsgewricht. Alles wat Slagter aanraakt, verandert subiet in goud.

Dat is een mooi compliment voor een organisatie die wordt gezien als relict van het oude verzuilde bestel, want liever zou NPO-topvrouw Shula Rijxman natuurlijk geen omroepen willen, maar de hele programmering vanuit een centrale hand aansturen. Iets waartegen uitgerekend Jan Slagter zich met hand en tand verzet. Maar Slagter liet zich door de regelzucht niet ringeloren, zag zijn kansen en pakte ze.

Eigenwijze omroepen doen het goed

Het is opmerkelijk dat de omroeporganisaties die nog niet ten prooi zijn gevallen aan de fusiezucht het zo goed doen. Net als MAX heeft ook de VPRO een goed gevoel voor marketing. Beide organisaties hebben een prima verbinding met het eigen publiek en weten de kennis daarover te vertalen in succesvolle programma’s, die perfect in de tijdgeest passen. Heb je oog voor de vraag van je afnemers, dan heb je dus succes. Het is de verbeelding die het hem doet, niet de macht.

Geld

Intussen bespeelt de top van de publieke omroep in het publieke debat slechts één akkoord: money, money, money. Over de vraag hoe de rol van de publieke omroep zou moeten en kunnen veranderen gaat het nauwelijks. Tot irritatie van Den Haag. Shula is als een zwemster die in het meest riante zwembad van het land rondobbert en klaagt over het feit dat het water een centimeter daalt omdat ook de buren wat nodig hebben.

Max, de Vpro, maar ook de NTR: het zijn organisaties die prima op eigen benen zouden kunnen staan en de gesel van een bureaucratische centrale aansturing niet nodig hebben. De publieke omroep zou er nog goedkoper door worden ook.

Facebook

Druk met de macht en het tegenwerken van zelfstandige omroepen (zonder de VPRO zou Lubach er niet zijn gekomen),  laat de publieke omroep kansen op vernieuwing liggen. Daarom nog maar eens een tip voor Shula: introduceer in Nederland en misschien in EBU-verband (de internationale samenwerkingsorganisatie van publieke omroeporganisaties) een alternatief voor Facebook, zonder winstoogmerk met maar één doel: verbinden. We zagen afgelopen week hoezeer Lubach (succesprogramma van de VPRO) ons in verlegenheid bracht door Bye Bye te zeggen tegen Facebook en daarvoor veel steun te krijgen. Tot de Lubach-fans erachter kwamen dat er geen alternatief is voor de sociale functie van Facebook Een betere manier om betekenis te hebben voor deze samenleving is er niet dan een alternatief te introduceren. Een bij uitstek taak voor het publieke domein, omdat de vrije markt het hier door alle privacyschendingen ernstig laat afweten. Met een budget van 800 miljoen wat ondernemerszin en een beetje herschikken moet dat toch kunnen?

 

TON VERLIND

 

foto: Lubach/Vpro

Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
LINKEDIN
1 Reactie op “Laat PO Facebook de wind uit de zeilen nemen.
  1. Arthur Vierboom schreef:

    Frisse gedachte, Ton!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*